Flygbranschen vill minska handbagaget

2015-06-12

Flygindustrins branschorganisation, IATA, la i veckan fram ett förslag om att minska den tillåtna storleken på kabinväskor. Syftet är att använda utrymmet i kabinen bättre när allt fler passagerare väljer att resa med enbart handbagage.

Ung man lägger upp sitt handbagage i kabinutrymmet på ett plan.

IATA, International Air Transport Association, är en internationell branschorganisation som representerar drygt 270 flygbolag. IATA arbetar bland annat för att standardisera regler inom kommersiellt passagerarflyg, och nu gör man ett försök att likrikta reglerna som gäller maxstorleken på kabinväskor. 

Allt fler flygbolag tar betalt för att checka in väskor, och konsekvensen har blivit att många passagerare enbart reser med handbagage. IATA har kommit fram till att en optimal storlek på kabinväskor – som i teorin skulle innebära att alla passagerare får plats med en väska var – är 55 x 35 x 20 centimeter. Som jämförelse tillåter flygbolagen SAS och Norwegian just nu kabinväskor på 55 x 40 x 23 centimeter.

Frivilligt att tillämpa maxstorleken

– Vi vet att den nuvarande situationen kan vara frustrerande för passagerarna. Arbetet med att standardisera storleken på kabinväskor kommer att hjälpa till att reda ut inkonsekvenser och leda till en förbättrad passagerarupplevelse, säger Tom Windmuller, som bland annat jobbar med säkerhet hos IATA, i ett pressmeddelande.

De flygbolag som är anslutna till IATA får själva välja om de vill tillämpa det nya förslaget för maxstorlek på kabinväskor. Enligt en talesperson för organisationen har nio internationella flygbolag redan sagt att de ska införa IATA:s nya riktlinjer i sin verksamhet. Flygbolagen det gäller är Avianca, Azul, Caribbean Airlines, Cathay Pacific, China Eastern, China Southern, Emirates, Lufthansa och Qatar.