Dina rättigheter när SAS ställer in flygningar

2015-05-21

UPPDATERAD. Strejkhotet mot SAS är avblåst, men eftersom en rad flygningar ställdes in i förebyggande syfte finns det ändå resenärer som är drabbade. Här är dina rättigheter.

Inifrån kabinen på ett SAS-plan.

Det var de svenska (SPF) och norska (NSF) pilotföreningarna som denna vecka hotade arbetsgivaren SAS med storstrejk, där drygt 400 piloter skulle tas ur tjänst. Parterna hann dock enas innan tidsfristen löpte ut, och det finns nu ett nytt 1-årigt pilotavtal.

Som en förebyggande åtgärd hann SAS ställa 110 flygningar innan strejken blåstes av, för att undvika att resenärer skulle bli strandsatta. Detta innebär att tusentals resenärer är drabbade av inställda flygningar, trots att det inte blev någon strejk.

Dina rättigheter

Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning. Den gäller för hela EU samt för Norge, Island och Schweiz. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg.

Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framförallt dessa rättigheter:

  • Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
  • Rätt till mat och dryck.
  • Rätt till hotell.
  • Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.

Tänk på att om du väljer återbetalning av biljetten så har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala för hotell eller mat. Mer information hittar du i artiklarna Försenat flyg och Inställt flyg