Betala inte i onödan på nätet

2015-03-15

I dag, söndag den 15 mars, är det den internationella konsumentdagen. I år uppmärksammar Konsument Europa och Konsumentverket problemen med mellanhänder på internet.

En mellanhandockså kallade mellanmän eller förmedlare, är i det här fallet ett företag som lever på att förmedla nätbaserade varor och tjänster mellan kunder och det företag som står för själva produkten eller tjänsten. 

Ibland är det förstås helt seriösa mellanhänder som gör ett ärligt säljarbete. Men tyvärr lockar branschen även till sig många företag som verkar i gråzonen till att begå bedrägeri. Inom EU har mars utsetts till anti-bedrägerimånaden, Fraud Prevention Month, och därför har Konsument Europa och Konsumentverket valt att uppmärksamma problemen med mellanhänder på internet på den internationella konsumentdagen.

Du riskerar att betala för något som är gratis

Vanliga problem är att mellanhanden inte utför något egentligt arbete men ändå tar betalt av kunden. Exempel på det här är:

  • tjänster på internet som hjälper dig att ordna ett snabbt lån, mot ersättning. Men det enda tjänsten gör är att länka dig vidare till ett snabblåneföretag, en sida som du lika lätt själv hade kunnat gå in på – utan extra kostnad.
  • webbsidor i Europa som tar betalt för att skicka dig det blå EU-hälsokortet som du ska ha med när du reser utomlands. Samma tjänst är gratis i myndighetens regi.
  • bilvärderingssajter på nätet där du lockas att tro att du får en gratis värdering när det i själva verket kostar pengar.
  • amerikanska webbplatser som erbjuder dig att köpa ett elektroniskt inresetillstånd (ESTA) till USA för uppemot 100 dollar, när det i själva verket kostar 14 dollar genom statliga U.S. Customs and Border Protection.

Tjänsten i sig är inte olaglig

Att ett bolag tar betalt för en tjänst som är gratis är inte olagligt. Men det är viktigt att företaget alltid informerar om totalt pris och avtalsvillkor för produkten eller tjänsten. Som konsument behöver du istället vara medveten om att det finns bolag som agerar som mellanmän och att det kan innebära att du får betala för något som du själv skulle kunna ordna utan kostnad. 

Om du behöver tjänsten – försök hitta direkt till myndigheten, företaget eller organisationen som erbjuder den utan kostnad.