Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Varning för biltaksering.com

2013-12-17

Konsumentverket och Konsument Europa har börjat få in anmälningar mot webbplatsen biltaksering.com. Webbplatsen har samma manér och upplägg som flera liknande webbplatser som Konsumentverket agerat mot tidigare.

Konsumentverket uppmanar alla att vara försiktiga när ni besöker biltaksering.com och andra värderingssajter. Om du fyller i din bils registreringsnummer och dina personuppgifter kommer du att få en faktura i posten. Vår erfarenhet är att många konsumenter tror att värderingssidor av den här typen alltid är kostnadsfria.

Anmälningarna till Konsumentverket visar att flera personer som känner sig lurade har kommit till värderingssidan via en länk i ett e-postmeddelande, genom pop-up-fönster eller liknande. Det konsumenterna anmält är att det då saknats information om att tjänsten skulle kosta pengar. Att tjänsten kostar pengar framgår dock på bolagets webbplats biltaksering.com.

Gällande biltaksering.com kan Konsument Europa inte hjälpa till då bolaget bakom webbplatsen är baserat i USA. Däremot kan du läsa mer om att handla på internet från USA på Konsument Europas webbplats via länken intill den här sidan.

Typiska drag för värderingssajter

Olika typer av värderingstjänster som lurar konsumenter har dykt upp med jämna mellanrum de senaste åren. Ofta handlar det om värdering av bilar och bostäder, men även andra varianter förekommer.

Biltaksering.com har flera saker gemensamt med tidigare webbplatser som Konsumentverket har agerat emot.

  • Det är ofta otydligt för besökaren att tjänsten kostar pengar. Det gör att många besökare gör värderingar i tron att det är en gratistjänst. Några dagar senare får de en faktura på flera hundra kronor i posten.
  • Det finns seriösa webbplatser som erbjuder samma tjänster kostnadsfritt vilket gör att besökaren förväntar sig att tjänsten ska vara gratis.
  • Webbplatserna behöver personuppgifter av dig för att genomföra en värdering. Det kan handla om personnummer, mobilnummer, registreringsnummer eller liknande.
  • Webbplatserna hävdar att ångerrätten inte gäller för tjänsten de erbjuder. Det är inte sant. Du har alltid 14 dagars ångerrätt.

Konsumentverkets råd

  • Lämna inte ut personuppgifter, till exempel personnummer eller mobilnummer, om du inte är säker på hur de kommer att användas och noga undersökt vad tjänsten innehåller och kostar.
  • Undersök om det finns kontaktuppgifter till företaget på webbplatsen – adress och e-postadress.
  • Titta om webbplatsen ser seriös ut. Ofta är bluffsidorna ostrukturerade och har många stavfel.
  • Leta noga efter prisuppgifter. Ofta gömmer de information om pris på webbplatsen, till exempel i avtalsvillkoren.
  • Kolla om vi på Konsumentverket och Konsument Europa har fått många anmälningar mot webbplatsen eller företaget. Det kan ofta tyda på att det är ett oseriöst företag. Länk till diariet finns intill den här sidan.

Mer information

Läs mer om värderingstjänster på internet i via länken intill den här sidan. Där hittar du även länkar du kan använda om du vill anmäla ett företag till Konsumentverket eller om du vill söka efter anmälningar i vårt diarium.

Personlig rådgivning

Om du har problem med ett köp från ett företag i ett annat EU-land kan du kontakta Konsument Europa som är enhet inom Konsumentverket som arbetar med rådgivning till konsumenter vid gränsöverskridande handel. Du hittar kontaktuppgifter till oss via länken intill den här sidan.