Malev ställer in sina flygningar

2012-02-03

På grund av ekonomiska skäl tvingas Malev att ställa in alla sina flygningar med start 06.00 i dag, (fredagen den 3 februari). 

Det är fortfarande oklart när eller om verksamheten kommer att återupptas. Malev trafikerar sträckan Göteborg-Budapest samt Stockholm-Budapest.

Passagerare från länder utanför Ungern hänvisas till kundservice +36-802-11-11 för mer information om hur de kan nå sin slutdestination. Arlanda flygplats uppmanar resenärer som har köpt biljett med flygbolaget att kontakta sin researrangör. I Swedavias fall är detta VIA Travel. Om du har köpt din biljett med kreditkort, kan du även försöka att kontakta din bank för återbetalning.

Om Malevs verksamhet inte kommer igång ska ersättning och assistans, enligt Malevs pressmeddelande, utgå till passagerare som:

  • med giltig biljett, skulle ha rest den 3 februari 2012, eller inom tre kalenderdagar efter den 3 februari 2012.
  • har rest till sin slutdestination före 3 februari men som inte hunnit utnyttja sin returbiljett. Biljetten ska vara giltig till och med 29 februari 2012.

Yrkandet om ersättning för kostnader bör sändas till malev@malev.com och till följande adress: Malev, Postafiók 79, H-1476 Budapest, Ungern.

Passagerarna skall sända sina krav och kopior av styrkande handlingar (biljett, faktura, boarding-kort utresan, hotellräkningar, måltider etc.) och även bankuppgifter (IBAN / BIC, namn på kontoinnehavare, namn på bank, SWIFT, valuta). Det är bra att också hänvisa till pressmeddelandet och regeringsbeslutet. Spara alla originalhandlingar och e-mail/brev som skickats till Malev.

Enligt dekretet ska fordringar överlämnas till Malev senast den 31 mars 2012.

Observera att alla passagerare, oavsett regeringsbeslut, förstås har rätt att hävda krav enligt förordning 261/2004/EC.

Malev har redan publicerat ett specialerbjudande för drabbade passagerare som gäller 14 av Malev:s flygningar. Malev har ett reducerat pris för de passagerare som bokar om sin biljett före 13 februari 2012. Vid bokningen måste giltig Malev-biljett kunna visas upp.

Din flygning omfattas av EU:s regler och du har alltid rätt till assistans och service från flygbolaget när du drabbas av ett inställt flyg. Du kan även ha rätt till ekonomisk ersättning. Läs mer via länken "Inställt flyg" intill den här sidan.

Om du har bokat en Malev-biljett och behöver råd eller hjälp är du välkommen att kontakta Konsument Europa. Vi kommer att uppdatera informationen gällande Malev på vår webbplats så fort vi får kompletterande upplysningar från vårt systerkontor i Ungern.

Kundservice:

  • Om du befinner dig i Ungern, ring +36 40 21 21 21
  • Om du befinner dig utanför Ungern, ring +36 1 802 11 11
  • E-postadress: malev@malev.com

 

Uppdatering: Konkursärendet är nu avslutat och det är inte längre möjligt för konsumenter att kräva ersättning från företaget (04/2015).