IATA hjälper resenärer som blivit drabbade av Malevs likvidation

2012-03-02

Konsument Europa rekommenderar konsumenter som köpt sin resa med Malev genom en resebyrå att kontakta resebyrån för att konstatera om byrån är ansluten till IATA.

IATA har redan inlett förhandlingar med likvidatorn av det nu aktuella flygbolaget Malev. Om resebyrån är delaktig i IATA:s förhandlingar och bekräftar att de rapporterat dessa krav till IATA, behöver du som konsument inte skicka in något krav gentemot bolaget till likvidatorn.

Vad gör jag om resebyrån inte är delaktig i förhandlingarna?

Om resebyrån däremot inte är delaktig i förhandlingarna med IATA måste du som konsument skicka in ditt krav enligt de rutiner som Konsument Europa tidigare har publicerat. Resebyråer som är anslutna till IATA ska kunna bevisa detta genom att uppge sin ”IATA-KOD”. Kodens giltighet kan du som konsument kontrollera på IATA:s webbplats ”checkacode.com”.

För att komma till rutinerna för krav mot Malev, klicka på länken intill den här sidan.

Uppdatering: Konkursärendet är nu avslutat och det är inte längre möjligt för konsumenter att kräva ersättning från företaget (04/2015).