Drabbad av Formlife?

2012-06-07

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har en konsument rätt att ångra sitt köp av en vara inom 14 dagar från det att varan levererats.

Om konsumenten vill ångra sig bör han eller hon meddela säljaren detta skriftligen och sedan skicka tillbaka varan i väsentligt oförändrat skick. Då konsumenten är ansvarig för varan under returfrakten bör han eller hon välja ett spårbart och försäkrat fraktalternativ.

Ångerrätten gäller enbart prenumerationsavtalet i sin helhet, det går inte att använda produkterna i välkomstpaketet för att sedan ångra enbart den första ordinarie försändelsen.

Hur ska jag göra?

Meddela Formlife att du vill utnyttja din ångerrätt. Gör detta skriftligen och spara en kopia på meddelandet. E-post fungerar bra och bör skrivas ut så att datumangivelse syns. Du måste ångra dig inom 14 dagar från att välkomstpaketet levererades och produkterna måste vara oanvända.

Skicka tillbaka välkomstpaket och se till att spara en kvittens på försändelsen (t.ex. rekommenderat brev).

Formlife måste betala tillbaka dina pengar inom 30 dagar från att de tog emot returen av varorna.

Jag har ångrat mig korrekt men Formlife har ändå dragit mer pengar från mitt kort

Om du utnyttjar din ångerrätt på ett korrekt sätt får inte Formlife dra ytterligare pengar från ditt kort. Om så ändå har skett rekommenderar Konsument Europa att du gör en kortreklamation hos din bank mot den eller de kortdragningar som har skett efter att du ångrat dig.


Din bank vill se att du har utnyttjat din ångerrätt korrekt och att du har försökt lösa problemet själv med Formlife, ta därför med kopior på ångerrättsmeddelande och inlämningskvitto för returfrakten till banken.

Får Formlife ta ut någon avgift för att jag ångrar mig?

När du utövar din ångerrätt måste du betala för returfrakten av varorna, i övrigt ska du få tillbaka de pengar du betalat. Formlife har alltså inte rätt att kräva någon kostnad eller avgift för att du ska få utöva din ångerrätt.

Jag har inte ångrat mig korrekt, vad bör jag göra?

Om du inte kan styrka att du utnyttjat din ångerrätt korrekt så är du bunden till att köpa välkomstpaketet samt den första ordinarie försändelsen. Om du inte vill ha ytterligare produkter är det viktigt att du säger upp prenumerationsavtalet. Göra detta skriftligen och spara en kopia på uppsägningsmeddelandet och eventuell uppsägningsbekräftelse.

Kontakta Konsument Europa för ytterligare rådgivning

Om du behöver mer information är du välkommen att kontakta Konsument Europas rådgivning, antingen via denna klagoblankett eller på telefonnummer 054-19 41 50.