Cimber Sterling ansöker om konkurs

2012-05-04

Det danska flygbolaget Cimber Sterling har ansökt om konkurs. Alla flygningar är inställda från och med den 3 maj 2012.

Flygningar i Sverige som påverkas är linjerna Norrköping – Köpenhamn, Arlanda – Billund, Växjö – Köpenhamn och Bromma – Köpenhamn . Om du har en flygbiljett med Cimber Sterling som du inte kan använda kan du eventuellt få pengarna tillbaka eller en ny resa. Det beror på vilken typ av resa du har köpt och hur du har betalat den.

Alternativa flyg

Passagerare som har köpt sin biljett via SAS (passagerare med så kallad SK/117-document) och är bokade på Cimber eller SAS Codeshare på Cimber-flyg kan bli ombokade till SAS-flyg. Vissa kunder kan omdirigeras. Observera: Passagerare som innehar QI/647 handlingar, som inte är bokade via SAS, kommer inte att tas om hand av SAS. Kontakta din bokningsagent eller det företag där du köpte din biljett. Läs mer på SAS webbplats.

Har du betalat resan med kort?

Passagerare som köpt sina biljetter med kreditkort direkt på Cimber Sterlings webbplats eller på en resebyrå, ska kontakta sin kortutgivare gällande återbetalning.

Om du handlat med kort, men inte på kredit, kan kortföretaget ha egna regler som ger rätt till ersättning. Kontakta kortföretaget och fråga vad som gäller för ditt kort. Mer information finns på Konsumenternas vägledning för bank och försäkring.

Har du köpt en paketresa?

Du som har köpt en paketresa eller en paketliknande resa från ett svenskt reseföretag där det ingår en flygbiljett med Cimber Sterling kan vända dig till reseföretaget, som är skyldigt att boka om resan eller betala tillbaka den. Om reseföretaget inte gör detta kan du ansöka om ersättning ur företagets garanti på Kammarkollegiets webbplats.

Har du köpt enbart en reguljär flygbiljett?

Du som enbart har köpt en reguljär flygbiljett kan inte få någon ersättning enligt den svenska resegarantilagen. Eftersom Cimber Sterling endast säljer flygbiljetter omfattas inte verksamheten av den svenska resegarantilagen.

Observera, för det fall du köpt resan av en dansk reseleverantör t.ex. Cimber Sterling och i samband med biljettköpet valt att köpa en konkursförsäkring, kontakta den danska Rejsegarantifonden för mer information. Det anges på fakturan om du köpt konkursförsäkringen och det gäller endast om biljetten är för privat bruk. Reseleverantörer som är registrerade i Rejsegarantifonden erbjuder denna försäkring, som kostar 20 kr per person. Denna försäkring måste finnas registrerad på din biljett/faktura - annars omfattas du inte av fondens täckning. Sök registrerade researrangörer här.

Alla danska researrangörer som erbjuder och/eller säljer resetjänster ska vara registrerade i fonden och informera om att de är registrerade i fonden (dvs. det måste vara nämnt på deras hemsida och i deras broschyrer).

Ingen resegaranti – vänd dig till konkursförvaltaren

Även om du inte har rätt till ersättning enligt resegarantilagen kan du anmäla dina krav till bolagets konkursförvaltare. Anmälan ska vara skriftlig och det ska tydligt framgå vilka krav du har på bolaget. Ta kopior av alla kvitton på de kostnader och utlägg som du har haft till följd av det som inträffat. Bifoga kvittokopiorna tillsammans med din skriftliga anmälan.

Du kan även få hjälp av din konsumentvägledare

Om det finns en konsumentvägledare där du bor kan denne också hjälpa dig. Du hittar konsumentvägledarna via respektive kommuns webbplats eller via Hallå konsuments webbplats

ARN prövar inte

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, prövar inte tvister då företag har gått i konkurs.