Viking Hellas saknar tillstånd att flyga Sverige–Irak

2011-12-15

Konsument Europa har tagit emot en större mängd anmälningar mot flygbolaget Viking Hellas på grund av inställda flygningar på sträckan Sverige–Irak.

Har du lämnat in en reklamation till bolaget, men inte fått svar på tre veckor, rekommenderar vi att du anmäler ditt ärende till Allmänna Reklamationsnämnden, (ARN).

Konsument Europa har tidigare meddelat att Viking Hellas saknar tillstånd för att flyga den aktuella sträckan. Konsumenter hör nu av sig och berättar att Viking Hellas inte svarar på de reklamationer som gjorts och att bolaget inte hämtar ut de rekommenderade breven som kommer i retur.

För att tillvarata sina rättigheter som flygpassagerare ska man skicka den reklamationsblankett på engelska som länkas intill Viking Hellas grekiska adress. Det är viktigt att spara inlämningskvitto samt kopia på reklamationsblanketten då detta är beviset för att man framställt sina krav mot flygbolaget.

Konsument Europa har genom Transportstyrelsen meddelats att den grekiska luftfartsmyndigheten har suspenderat Viking Hellas drifttillstånd. Konsument Europa vet ej i nuläget om detta är en temporär eller permanent suspendering. Skulle bolaget senare försättas i konkurs är utsikterna för konsumenterna att få tillbaka sina pengar från flygbolaget små. Som konsument bör du även, om du betalat resan med kredit- eller betalkort, kontakta din bank och undersöka möjligheterna att få hjälp genom dem.

Har du skickat en reklamation till Viking Hellas men inte fått svar?

Om du inte har fått något svar på tre veckor rekommenderar Konsument Europa att du anmäler ditt ärende till Allmänna Reklamationsnämnden, (ARN). På ARN:s webbplats finns instruktioner hur du gör en anmälan.

Personlig rådgivning

För att få personlig rådgivning kan du kontakta oss på Konsument Europa.