Otydliga villkor hos värderingssajter för bilar och hem

2011-11-04

Konsumentverket har börjat få in anmälningar mot webbplatserna Fordonspris.com och Svenskthem.net.

Webbplatserna har samma manér och upplägg som flera liknande webbplatser som Konsumentverket agerat mot tidigare. Konsument Europa kan erbjuda stöd för de konsumenter som reklamerar mot de utländska bolagen.

Gränsöverskridande klagomål

Bolagen bakom både Fordonspris.com och Svenskthem.net är registrerade i utlandet och har flera saker gemensamt både med varandra och tidigare webbplatser som Konsument Europa mottagit ärenden om:

  • Det kan vara otydligt för besökaren att tjänsten kostar pengar. Det gör att många besökare gör värderingar i tron att det är en gratistjänst. Några dagar senare får de en faktura på flera hundra kronor i posten.
  • Webbplatserna hävdar att ångerrätten inte gäller för tjänsten de erbjuder. Det är inte sant. Du har alltid 14 dagars ångerrätt.
  • Det finns webbplatser som erbjuder samma tjänster kostnadsfritt vilket gör att besökaren förväntar sig att tjänsten ska vara gratis.
  • Webbplatserna behöver personuppgifter av dig för att genomföra en värdering. Det kan handla om personnummer, mobilnummer, registreringsnummer eller liknande.
  • Om du inte betalar fakturan kommer det ofta indrivningskrav. Det kan vara brev som ser ut att komma från ett inkassobolag eller en advokatbyrå. I många fall är brevet också förenat med hot om betalningsanmärkning.

Tänk på att:

  • läsa igenom villkoren för värderingstjänsten innan Du klickar på ett godkännande.
  • kontrollera vad bolaget har för adress, detta kan ofta visa om bolaget är svenskt eller utländskt.

Konsument Europa kan, om Du vill reklamera mot bolaget, erbjuda information, rådgivning och stöd gällande Dina rättigheter. Vi kan också, när grund finns, dela ärendet med vårt systerkontor i bolagets hemland under förutsättning att dokumentation kan skickas in.