Lös din e-handelstvist på nätet

2016-09-19

Har du köpt en vara eller tjänst på nätet som du inte är nöjd med? Lös din e-handelstvist på nätet – utan att behöva gå till domstol.

Sedan 15 februari 2016 har du som handlar varor eller tjänster över nätet från företag i andra EU-länder möjlighet att lösa e-handelstvister online. Detta sker genom tvistlösningsplattformen Online Dispute Resolution, ODR. Plattformen fungerar på alla officiella EU-språk, vilket gör att du som konsument kan framföra klagomålet på ditt eget språk även om säljaren talar ett annat.

Så här går det till:

  • Skicka in ditt klagomål via ODR-plattformen på ditt eget språk. Företaget får klagomålet på sitt språk tillsammans med en lista över tvistlösningsorgan som kan hjälpa er att lösa tvisten. Alla organ som presenteras i listan har godkänts av sitt EU-land.
  • Nu har du och företaget 30 dagar på er att komma överens om vilket tvistlösningsorgan ni vill använda er av. Företaget väljer först, men du måste ge ditt godkännande för att ärendet ska kunna gå vidare.
  • Tvistlösningsorganet ni valt ut har sedan 90 dagar på sig att utreda ärendet och nå en lösning. När de hittat en lösning för tvisten blir du och företaget informerade och ärendet avslutas.

Om du och företaget inte kan komma överens om tvistlösningsorgan eller om det organ ni valt ut inte kan ta sig an ärendet kan ni kontakta Konsument Europa för råd.

För näringsidkare

Sedan 15 februari 2016 är alla e-handlare skyldiga att ha en länk till ODR-plattformen på sin webbplats. Mer information hittar du under frågor och svar om alternativ tvistlösning och ODR-plattformen och infografikbilden 4 steg till bättre affärer (pdf).